پیام خراسان

آخرين مطالب

حکمی که کام زنان بی‌سرپرست را شیرین کرد | با حکم قاضی دادگاه لواسانات، ‌4 محکوم به جای زندان تبدیل به خیر شدند اجتماعي

حکمی که کام زنان بی‌سرپرست را شیرین کرد | با حکم قاضی دادگاه لواسانات، ‌4 محکوم به جای زندان تبدیل به خیر شدند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - از نوآوری‌های قانون مجازات اسلامی مصوب١٣٩٢ مجازات جایگزین حبس است؛ جایی که قضات می‌توانند برای کاهش آسیب‌های زندانی شدن برای محکومانی جرمشان سبک است، سابقه‌ کیفری ندارند و شاکی نسبت به آنها اعلام گذشته کرده، خدمات اجتماعی را جایگزین حبس کنند. بر این اساس، قاضی جوان دادگاه لواسانات که پیش از این نیز ابتکار او در استفاده از مجازات جایگزین مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود، در یک ماه اخیر به جای فرستادن 4 محکوم به زندان، برای آنها مجازاتی جالب در نظر گرفته است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان

پیام خراسان

تازه ترین پرونده ای که منجر به صدور حکم مجازات جایگزین حبس شده است، مربوط به مدیر یک کارگاه است. ماجرا از این قرار بود که چندی قبل، ‌اداره استاندارد به بازرسی از کارگاه های مختلف پرداخته که متوجه شد یک کارگاه که در زمینه تولید محصول قیر و انجام کار قیرگونی فعالیت داشته، مجوز های لازم را برای انجام این کار ندارد. بازرسی این اداره به طرح شکایت از مدیر کارگاه پرداخته و به همین منظور پرونده ای در دادسرای لواسانات تشکیل شده بود. در ادامه مدیر کارگاه که مردی جوان است بازداشت شد و در جلسه بازپرسی، اعتراف کرد که مجوزهای قانونی برای انجام کار را دریافت نکرده و استانداردهای ضروری را رعایت نکرده است. در این شرایط بازپرس پرونده، متهم را مجرم شناخت و کیفرخواست را صادر کرد. پرونده برای ادامه روند رسیدگی به دادگاه لواسانات فرستاده شد. او وقتی پیش روی قاضی میثم حسین پور رئیس دادگاه لواسانات قرار گرفت، اظهار پشیمانی کرد و گفت در حال گرفتن مجوزهای قانونی برای ادامه فعالیتش است. بر اساس قانون، متهم باید 6 ماه به زندان می رفت اما از آنجا که او سابقه کیفری نداشت و در حال دریافت مجوز قانونی بود، قاضی دادگاه، به جای اینکه متهم را به زندان بفرستد، مجازات جایگزین حبس برای او در نظر گرفت. قاضی دادگاه حکم داد تا مرد جوان به 8 مدرسه در حاشیه لواسانات رفته و هر جا که استانداری رعایت نشده، آن را برطرف کند؛ ‌مشکلاتی مانند نداشتن حصار راه پله، ‌حیاط مدرسه، ‌نیمکت و...
با صدور این حکم، مرد جوان راهی 8 مدرسه در آن حوالی شد و قرار است تمام مشکلات و نا ایمن بودن وسایل و ساختمان مدرسه را برطرف کند.
آموزش به زنان بی سرپرست
دومین پرونده ای که در چند روز اخیر منجر به صدور حکم جایگزین حبس در شعبه 102 دادگاه لواسانات شد، مربوط به پرونده کلاهبرداری زنی جوان بود. این زن در زمینه آشپزی و شیرینی پزی فعالیت می کرد و مدرک مربی گری داشت. حتی برای انجام کارهایش، کارگاه کوچکی اجاره کرده بود. این زن مدتی قبل با دختری به نام نسترن آشنا شد که او هم تصمیم داشت در زمینه آشپزی فعالیت کند و دوره ببیند. زن جوان به نسترن دختر جوان آموزش داد و گفت می تواند یک دستگاه شیرینی پزی از یکی از کشورهای همسایه، با ارز دولتی وارد کند. زن جوان به این بهانه، مبلغ 350 میلیون تومان از نسترن گرفت اما موفق به وارد کردن دستگاه مورد نظر نشد. در این شرایط نسترن دختر جوان به طرح شکایت از مربی خود که به او آموزش آشپزی و شیرینی پزی داده بود پرداخت. با شکایت وی، زن جوان به اتهام کلاهبرداری دستگیر شد. او گفت که کارش به مشکل خورده و نتوانسته دستگاه را با ارز دولتی وارد کند. زن جوان مدعی بود که قصد کلاهبرداری نداشته است. در این شرایط پرونده این زن با صدور کیفرخواست به دادگاه لواسانات فرستاده شد. زن جوان هرچند توانسته بود رضایت شاکی را جلب کند اما از لحاظ جنبه عمومی جرم باید یک سال زندانی می شد. او اما سابقه کیفری نداشت و از دادگاه طلب بخشش کرد. در این شرایط بود که قاضی میثم حسین پور، تصمیم گرفت از مجازات جایگزین استفاده کند تا زن جوان به زندان نرود. این قاضی خوش فکر باردیگر ابتکار به خرج داد و حکم داد تا زن جوان به جای رفتن به زندان، به سازمان بهزیستی برود و به مدت 8 هفته به زنان بی سرپرست، آموزش آشپزی و شیرینی پزی بدهد. با صدور این حکم، ‌ زن جوان از این هفته شروع کرد به آموزش و پس از آن راهی دادگاه شد و گفت از اینکه قرار است 8 زن بی سرپرست آموزش بببیند و وارد بازار کار شوند، بسیار خوشحال است چرا که به جای رفتن به زندان، کارآفرینی کرده است.
خرید 8 لباس گرم برای کودکان کا ر
قاضی میثم حسین بود، ‌ در یک ماه اخیر، 4 حکم جایگزین حبس صادر کرده است. او به دلیل عشقش به امام هشتم، ‌ از عدد 8 در احکامش استفاده می کند تا جنبه معنوی هم داشته باشد. پرونده دیگری که منجر به صدور حکم جایگزین حبس شد، مربوط به ضرب و جرح و درگیری بود. این اتفاق مدتی قبل در لواسانات افتاد. ظاهرا پسر بچه ای که کودک کار بود با ماشین مردی جوان برخورد کرد. او نسبت به این موضوع اعتراض کرد و همین موجب درگیری میان کودک کار و راننده جوان شد. دعوای آنها به زد و خورد کشیده شده و سپس کودک کار از راننده جوان به اتهام ضرب و جرح و ایجاد صدمه بدنی شکایت کرد. پرونده این مرد پس از آنکه به صدور کیفرخواست منجر شد و به دادگاه ارجاع شد، قاضی حسین پور رسیدگی آن را در دستور کار خود قرار داد. مرد جوان موفق شده بود رضایت شاکی را جلب کند، از سوی دیگر به شدت پشیمان بود و می گفت روز حادثه به دلیل مشکلی که برای مادرش به وجود آمده بود خیلی عصبانی و ناراحت بود. به همین دلیل ناخواسته، با پسربچه درگیر شده بود. مجازات درگیری و ایجاد صدمه بدنی از 6 ماه تا یک سال حبس بود. متهم اما سابقه کیفری نداشت و چون شاکی هم رضایت داده بود، قاضی حسین پور حکم داد تا برای 8 کودک کار لباس گرم زمستانی بخرد و به نام آنها 8 درخت با هماهنگی شهرداری بکارد تا بچه ها با دیدن درخت و نامشان، احساس خوبی داشته باشند.
خرید 8 جفت کتانی برای دانش آموزان
حکم دیگری که قاضی حسین پور، چند روز قبل صادر کرد، ‌ خرید 8 جفت کتانی برای دانش آموزان مدرسه کوچکی در حاشیه لواسانات بود. متهم مدتی قبل با سرعت غیر مجاز در حال رانندگی بود که در مقابل یک مدرسه دخترانه با دختر بچه 8 ساله ای تصادف کرد. در جریان این تصادف، دختربچه از ناحیه پا آسیب دید که اگرچه او رضایت داد اما جنبه عمومی جرم، 2 ماه حبس بود که چون راننده خاطی، ‌ سابقه دار نبود و شاکی هم او را بخشیده بود، به جای رفتن به زندان، برای 8 دانش آموز، 8 جفت کتانی خرید.
کد خبر 894734 برچسب‌ها قانون مجازات اسلامی دادگاه زندان حوادث ایران

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/752023/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زمان دقیق بارش برف و باران در 16 استان اعلام شد

ویدیو: فولاد خراسان-هفته پدافند غیرعامل گرامی باد

اجتماع مردم و دانشجویان در حمایت از ارتش قهرمان + فیلم

ساخت 51 واحد زائرسرای استان‌های کشور در جوار حرم مطهر رضوی

بارش رحمت الهی در حرم مطهر رضوی

بهمن نوری استاندار خراسان شمالی شد

توزیع 35 تن برنج تنظیم بازار در شهرستان حاجی آباد

استقلال به دنبال هماهنگی برای زیارت

استاندار جدید خراسان شمالی معرفی شد

دوازدهمین استاندار خراسان‌شمالی را بهتر بشناسیم

انتصاب استاندار خراسان شمالی

استاندار خراسان شمالی، منصوب شد

تعداد استانداران دولت چهاردهم به 14 رسید: تکلیف خراسان شمالی هم مشخص شد

انتصاب بهمن نوری به سمت استاندار خراسان شمالی

«بهمن نوری» استاندار خراسان شمالی شد

استاندار خراسان شمالی معرفی شد+ سوابق

نوری: شنیدن سخنان مردم مهم‌ترین اولویت کاری من است

سخنگوی دولت از انتخاب استاندار خراسان شمالی خبر داد

حکمی که کام زنان بی‌سرپرست را شیرین کرد | با حکم قاضی دادگاه لواسانات، ‌4 محکوم به جای زندان تبدیل به خیر شدند

خانواده اسیران اسرائیلی سخنرانی نتانیاهو را قطع کردند

پایان ماجرای شادمهر عقیلی و خانم مریم حیدرزاده

چرا برای حمل بار به وسیله وانت بار هم نیاز به صدور بارنامه است؟

واکنش جالب رضا کیانیان به رژیم صهیونیستی + عکس

نماینده سبزوار: ایران در وقت مقتضی به رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد

روزهای عجیب ستاره فوتبال ایران در امارات | قایدی این بار عکس سرمربی‌اش را استوری کرد

دانشجوی دانشگاه گیلان برای ششمین بار قهرمان جهان شد

نشست دو روزه مدیران و رؤسای شعب بیمه سرمد در مشهد مقدس برگزار شد

یک بانو سکاندار دانشگاه علوم پزشکی نیشابور شد

زائرسرای ایلامیان در مشهد مقدس 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

حضور استاندار خراسان رضوی در قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق ارتش در مشهد

سامسونگ برای اولین بار یک مدل از سری گلکسی A0x را با قابلیت 5G عرضه می‌کند

پایان کار جشنواره خانواده ورزش در مشهد + ویدئو

بازدید 75 هزار شهروند از جشنواره خانواده ورزش در مشهد

مراسم بزرگداشت شهدای جبهه مقاومت در شهرستان خلیل‌آباد

آیین تجلیل از ورزشکاران مدال آور دختر و فعالان حوزه تربیت بدنی آموزشگاه های نیشابور

پدافند کشور در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی عملکرد درخشانی داشت

احداث پل هوایی، راه‌اندازی نانوایی و اضافه شدن 2 دستگاه اتوبوس در زمان پیک تردد محله آبشار بلوار نماز مشهد

شطرنج‌بازان قهرمان باید به طور مشخص حمایت شوند

دعوت از نوجونان مشهدی برای حضور در اردوی باشگاه رایانو

رزمایش قطع برق مراکز حساس در تربت‌حیدریه همزمان با سراسر کشور برگزار شد

یک شهروند غیرنظامی در حمله رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

برگزاری رزمایش قطع برق سراسری در تربت‌ حیدریه

جریمه کابینت ساز متقلب در مشهد

برف در راه خراسان رضوی| کاهش دید افقی رانندگان درمحور مشهد_کلات (6 آبان 1403)

هلاکت جمعی از تروریست‌های تفتان در عملیات مشترک سپاه و پلیس

کم تحرک بودن 44 درصد جمعیت میانسالان در نیشابور

برف و باران پاییزی جاده های خراسان رضوی را فرا گرفت

جزئیات جدید از وضعیت مفقودی‌های جنگل ابرشاهرود

بازدید 75 هزار شهروند از جشنواره خانواده و ورزش

برف و باران در محورهای خراسان رضوی و لغزندگی معابر